Wat is de lenteschool?
De voorbije twee maanden hebben we samen met verschillende partners iets bijzonders gerealiseerd: de Lenteschool. Tijdens de zomermaanden organiseren we al enkele jaren zomerscholen, maar nu hebben we dit concept ook ingevoerd tijdens het schooljaar.
De Lenteschool is een tijdelijke school voor OKAN-leerlingen die (nog) geen plek hadden in het bestaande aanbod. Wat begon uit noodzaak, is uitgegroeid tot een warme, veilige en traumasensitieve plek waar leerlingen konden groeien, leren en opnieuw vertrouwen konden vinden.
In korte tijd hebben deze jongeren niet alleen taal en kennis opgedaan, maar ook hun weg leren vinden in onze stad. Ze maakten nieuwe vrienden, ontdekten de mogelijkheden van Antwerpen, en ontwikkelden sociale vaardigheden in een warme structuur waar ze elke dag welkom waren.
De Lenteschool was een samenwerking tussen verschillende organisaties en instanties, met als uitvalsbasis de Marco Poloschool. Vanuit Kras gaven we het aanbod mee vorm en ging Alisha, een van onze ervaren jeugdwelzijnswerkers, deze maatschappelijk kwetsbare jongeren mee te begeleiden, om hen groeikansen en leermogelijkheden te bieden. Je leest haar verslag hieronder.
Samen met verschillende scholen, netwerken en expertisedomeinen, hebben we zo een plek gecreëerd waar nieuwkomers zich welkom en veilig voelden, en waar hun traject in Antwerpen echt kon beginnen. Op naar de Zomerscholen!
Dagboek van de Lenteschool
Week 1, 6 mei
Deze week heb ik voor het eerst de klas ontmoet, samen met mijn collega Yennis van het openbaar onderwijs. We geven samen acht lessen, telkens op dinsdagmiddag, aan een klas van negen studenten tussen de 12 en 14 jaar oud.
Het was een heerlijke lentedag, dus nadat ik mezelf kort had voorgesteld en een paar regels had uitgelegd, zijn we naar Park Spoor Noord gegaan om een visueel spel te spelen. Ik had afbeeldingen afgedrukt van activiteiten, eten, hobby’s, enzovoort. De studenten konden aangeven of ze iets leuk of lekker vonden door links te gaan staan voor 'niet leuk/lekker' en rechts voor 'wel leuk/lekker'. Op die manier kon ik hen op een speelse manier leren kennen – en zij mij ook.
Daarna hebben we nog een ijsje gegeten en lekker gechilld in het park. De leerlingen spraken eigenlijk geen Nederlands en weinig Engels, dus ik wist dat het een uitdaging zou worden. Maar juist daarom vond ik het extra leuk om jeugdwerk te combineren met Nederlands leren – en vooral om lekker veel te gaan doen en ontdekken met deze doelgroep. Hup het klaslokaal uit!
Week 3, 20 mei
We hebben het panoramadakterras van het MAS bezocht. Daar hebben de leerlingen het uitzicht bekeken en nagetekend. Daarna hebben we een activiteit gedaan rondom het museum, met een werkblad dat ik zelf heb gemaakt. De leerlingen moesten per kleur drie dingen uit de omgeving zoeken en proberen op te schrijven. Op deze manier hebben ze nieuwe woorden én de namen van kleuren geleerd.

Week 4, 27 mei
Deze week zijn we met de tram naar de Groenplaats geweest. We hebben de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal bezocht, een lekkere Belgische wafel gegeten, en op de Grote Markt opnieuw gewerkt met een werkblad. De opdracht was om bij elke letter van het alfabet iets op te schrijven dat ze zagen – ook dit om weer nieuwe woorden te leren.

Week 5, 3 juni
Deze week zat de weersvoorspelling niet mee, dus hebben we binnen lekkere fruithapjes gemaakt en een taal-Kahoot gespeeld met woorden en voorwerpen die ze tot nu toe al vaak hebben geoefend.
Week 6, 10 juni
Deze week zijn we weer naar Park Spoor Noord gegaan om buiten spelletjes te spelen. Vanuit KRAS is er een bundel waarbij sport en taal worden gecombineerd. We hebben met veel plezier een aantal spellen uit deze bundel geselecteerd en gespeeld.

Week 8, 24 juni
Voor de laatste les zijn we opnieuw naar SPRK gegaan om te klimmen – een perfecte afsluiter van een ontzettend leuk en waardevol project. Het was moeilijk om afscheid te nemen, omdat je toch een band opbouwt met de leerlingen. Waar de communicatie in het begin vooral met gebaren en handen-en-voetenwerk ging, konden we elkaar aan het einde met woorden én een knuffel een fijne vakantie en een mooie toekomst toewensen.
Ik wil de school Marco Polo, de Stad Antwerpen, het openbaar onderwijs en KRAS van harte bedanken voor deze waardevolle samenwerking!
