spelend leren

Spelend Leren

Gaat leren makkelijker als je speelt? Wij geloven van wel.

Spelend Leren is pedagogisch en competentieversterkend jeugdwerk. Het vertrekt vanuit de kinderen zelf (hun ervaringen, belevingen, opvattingen) en hun eigen wil om te groeien. Al spelend en al doende leren is de meest natuurlijke vorm van leren voor kinderen. We blijven zo dicht bij de leefwereld van de kinderen.

Kras Jeugdwerk kent een jarenlange traditie van leerondersteuning: huiswerkbegeleiding, school- en leerbegeleiding, taalatelier en Spelend Leren. Door de jaren heen vormden we een duidelijke visie rond leerondersteuning en werkten we met een grote variatie aan methodieken. Vanuit onze ervaringen hebben we geleerd dat Spelend Leren een heel krachtige methodiek is om kinderen en jongeren te laten groeien en meer aansluiting te laten vinden bij de maatschappij.

Dit project is erop gericht om onze ervaring breder te delen. We ontwikkelden een handboek en een toolbox met uitgewerkte activiteiten waarmee anderen meteen in de praktijk aan de slag kunnen. De doelgroep hiervoor zijn kinderen van 6 tot 12 jaar.

Momenteel zijn we volop bezig met de organisatie van Spelend Leren op verschillende scholen. Daarnaast organiseren we ook vormingen voor andere organisaties en scholen, zodat ze zelf met een aangepast aanbod op maat Spelend Leren kunnen organiseren.