background image

Met de steun van

  • 31 mei 2018

    Spelend Leren-1Op donderdag 31 mei vond de voorstelling van ‘Spelend Leren’ plaats in De Studio in Antwerpen. Leerkrachten, jeugdwerkers, huiswerkbegeleiders, zorgleerkrachten en andere geïnteresseerden kregen er een introductie van de Spelend Leren toolkit en werden meteen ook zelf ondergedompeld in de methodiek tijdens verschillende workshops.

    Een nieuwe methodiek

    Kras Jeugdwerk vzw heeft jarenlange ervaring in het jeugdwerk met kansengroepen. Het is vanuit deze ervaring dat we ontdekten dat leren veel beter gaat als het leuk is. Daarom werd de methodiek van Spelend Leren ontwikkeld, een vorm van pedagogisch en competentieversterkend jeugdwerk. We vertrekken hierbij vanuit de ervaringen, belevingen en opvattingen van de kinderen zelf, en stimuleert zo hun eigen wil om te groeien. “Bij Spelend Leren komt de volledige ontwikkeling van kinderen aan bod, ze worden sterker gemaakt en zo krijgen ze meer zelfvertrouwen, ook op school”, zegt Annelies Servaes, die het project vanuit Kras Jeugdwerk op poten zette.

    Om deze kennis en methodiek te delen, creëerde Kras een handboek en een toolkit waarmee jeugdwerkers, leerkrachten en anderen die met kinderen werken zelf in de praktijk aan de slag kunnen. Deze werden donderdag aan het publiek voorgesteld.

    Zelf uitproberen

    De aanwezigen kregen tijdens het infomoment niet enkel de theoretische achtergrond mee. Ze testten het ook meteen uit door in verschillende workshops zelf enkele methodieken te ondergaan. “Pas wanneer je zelf hebt ervaren hoe je al spelend kan leren, kan je de meerwaarde van deze methodiek echt vatten”, stelt Servaes. “Het werkt heel motiverend om er nadien zelf mee aan de slag te gaan.” Tijdens de workshops konden deelnemers zich onder andere uitleven met bouwconstructies, beweginsspelletjes, dramasessies of creatief schilderen. Tijdens een nabespreking ontdekten ze welke leermomenten er ongemerkt tijdens het spelen hadden plaatsgevonden. “Dat is net de bedoeling van Spelend Leren”, volgens Servaes. “Je leert zonder dat het aanvoelt als leren!”

    Breder maatschappelijk debat

    Tijdens de lancering van Spelend Leren was er ook ruimte voor een breder maatschappelijk debat rond de thema’s uit de methodiek van Spelend Leren. Claude Marinower en Nabilla Ait Daoud, Antwerpse schepenen van onderwijs en jeugd, kaderden het geheel. Er werden ook discussietafels georganiseerd waarbij de deelnemers rond gerelateerde maatschappelijke onderwerpen konden debatteren en uitwisselen. Onderwerpen als taalstimulering, ouderbetrokkenheid en welzijnsondersteuning kwamen aan bod.

    Scholen en Jeugdwerk

    Wie vanuit het onderwijs of jeugdwerk interesse heeft om zelf de methodiek van Spelend Leren te implementeren, kan bij Kras Jeugdwerk een gratis begeleidingstraject krijgen. Tijdens dit traject wordt er samen met de begeleiders gekeken welke noden er zijn in de groep en hoe de methodiek op maat kan geïmplementeerd worden. Alle info vind je op www.spelendleren.be (de website wordt binnenkort gelanceerd.)

    Enkele sfeerbeelden van de infonamiddag vind je op onze facebookpagina.